Dňa 2. apríla 2020 Národná rada Slovenskej republiky schválila novelu zákona č. 311/2001 Z. z. Zákonníka práce, ktorá zavádza niekoľko zmien v súvislosti s koronavírusom.
Za bežných okolností je za „home office“ možné považovať, iba prácu vykonávanú príležitostne alebo za mimoriadnych okolností so súhlasom zamestnávateľa alebo po dohode s ním doma alebo na inom ako zvyčajnom mieste výkonu práce za predpokladu, že druh práce, ktorý zamestnanec vykonáva v súlade s pracovnou zmluvou a popisom pracovného miesta to umožňuje.
Štandardne, napríklad v období okrem mimoriadnej situácie či núdzového stavu, by tak zamestnávateľ nemal mať možnosť home office jednostranne nariadiť, nakoľko právna úprava vyžaduje dohodu so zamestnancom. Avšak, s účinnosťou od 4. apríla 2020 platí, že v čase mimoriadnej situácie, núdzového stavu alebo výnimočného stavu a počas dvoch mesiacov po ich odvolaní má zamestnávateľ právo nariadiť zamestnancovi prácu formou home office za predpokladu, že to dohodnutý druh práce umožňuje, teda aj keď s tým zamestnanec nesúhlasí. Súčasne, aj zamestnanec má právo vykonávať prácu zo svojej domácnosti, ak to dohodnutý druh práce umožňuje a ak na strane zamestnávateľa nie sú vážne prevádzkové dôvody, ktoré by neumožňovali výkon práce z domácnosti.
Počas vykonávania home office majú zamestnávateľ a zamestnanec tieto práva a povinnosti:
Národný inšpektorát práce ďalej zamestnávateľom odporúča:
Prinášame týždenný komentár z rôznych oblasti práva, obchodu, podnikania a auditu. Snažíme sa podávať objektívny a nestranný pohľad na aktuálne témy, ktoré hýbu profesionálym svetom.