V nadväznosti na už účinnú novelu je potrebné poukázať na súvislosti, ktoré čitateľovi priblížia určitý kontext súvislostí. Dňa 1. marca 2019 nadobudol účinnosť zákon č. 54/2019 Z. z. o ochrane oznamovateľov protispoločenskej činnosti a o zmene a doplnení niektorých zákonov, nazývaný aj „Zákon o whistleblowingu“. Cieľom tohto zákona je poskytnúť ochranu zamestnancom pred prípadnými postihmi za oznámenie kriminality alebo inej protispoločenskej činnosti a súčasne zabezpečiť povinnosť zamestnávateľov pri prijímaní a vybavovaní takýchto oznámení. Zavedením opatrení sa má iniciovať motivácia zamestnancov oznamovať protispoločenskú činnosť, o ktorej sa dozvedeli v súvislosti so svojím zamestnaním.
Dňa 10. mája 2023 Národná rada SR prijala novelu Zákona o whistleblowingu, ktorá bola v Zbierke zákonov SR publikovaná ako zákon č. 189/2023 Z. z. Jej výsledkom boli zmeny účinné k dvom dátumom. Účinnosť tejto novely obsahujúca čiastočné zmeny nastala od 01.07.2023, avšak predmetná novela obsahovala aj také ustanovenia, ktoré si na nadobudnutie účinnosti museli počkať až do 01.09.2023 a týkajú sa interných systémov oznamovania a sankcií.
Je také konanie alebo opomenutie konania v súvislosti s pracovnoprávnym alebo iným obdobným vzťahom oznamovateľa, ktoré je vyvolané oznámením alebo zverejnením informácií o protispoločenskej činnosti a ktoré oznamovateľovi alebo inej osobe podľa tohto zákona spôsobilo alebo môže spôsobiť neopodstatnenú ujmu. Ide predovšetkým o výpoveď, okamžité skončenie pracovného pomeru, disciplinárne opatrenie, nátlak, neposkytnutie odbornej prípravy, zníženie mzdy, zrušenie licencie, a. i.
Týmto opatrením sa zabezpečilo, že okrem pracovnoprávneho vzťahu budú ochranu požívať aj osoby v inom obdobnom vzťahu. Oznamovateľom môže byť iba fyzická osoba, ktorá urobila oznámenie v dobrej viere a toto oznámenie adresovala príslušnému orgánu na prijatie takéhoto oznámenia. V súvislosti s ochranou osoby oznamovateľa sa zaviedlo jedno veľmi podstatné opatrenie, a to je možnosť zachovania anonymity oznamovateľa pred zamestnávateľom.
Pokiaľ si máme vysvetliť sankcie uplatňované pri protispoločenskej činnosti, je nevyhnutné poznamenať, že ju možno rozdeliť na závažnú a inú protispoločenskú činnosť. Závažnou protispoločenskou činnosťou rozumieme Trestné činy vymedzené v trestnom zákone, pričom novelou došlo k ich rozšíreniu, napríklad o trestný čin neposkytnutia pomoci, trestný čin zvýhodňovania veriteľa, trestný čin prijatia a poskytnutia nenáležitej výhody, či trestný čin neoprávneného nakladania s osobnými údajmi.
Najskôr sme pod pojmom závažná protispoločenská činnosť rozumeli aj trestné činy, za ktoré Trestný zákon ustanovuje trest odňatia slobody s hornou hranicou trestnej sadzby prevyšujúcou tri roky, novelizáciou však ide o trestné činy, za ktoré Trestný zákon ustanovuje trest odňatia slobody s hornou hranicou trestnej sadzby prevyšujúcou dva roky. Medzi závažnú protispoločenskú činnosť naďalej zaraďujeme aj správny delikt, za ktorý možno uložiť pokutu s hornou hranicou určenou výpočtom, alebo správny delikt, za ktorý možno uložiť pokutu s hornou hranicou vo výške najmenej 30 000 eur. Pre doplnenie, oblasti správnych deliktov sa táto novela netýkala. Inou protispoločenskou činnosťou rozumieme takú činnosť, ktorá nespadá do charakteristiky závažnej protispoločenskej činnosti a spravidla ide o menej závažnú činnosť.
Novelizáciou vznikla :
Pre zaujímavosť, novelou došlo k zvýšeniu pokuty z 2 000 € na 6 000 € v prípade, že osoba hrozí odvetným opatrením, pokúsi sa o odvetné opatrenie alebo postihne oznamovateľa odvetným opatrením v súvislosti s urobením oznámenia, alebo poruší povinnosť zachovávať mlčanlivosť o totožnosti oznamovateľa alebo o totožnosti dotknutej osoby alebo sa pokúsi zabrániť alebo bráni urobeniu oznámenia. Ak sa daná osoba v priebehu nasledujúcich dvoch rokov od prvého konania znova dopustí odvety, úrad mu bude môcť uložiť dvojnásobok prvej pokuty, maximálne 12 000 €. Ide aj o ďalšie pokuty, ktoré zákon upravuje a sú v tomto zákone uvedené.
Týmto sa v zmysle § 2 písm. b) Zákona o whistleblowingu rozumie „uvedenie skutočností, o ktorých sa fyzická osoba dozvedela v súvislosti s pracovnoprávnym vzťahom alebo iným obdobným vzťahom a ktoré sa týkajú protispoločenskej činnosti“. Ak oznámenie môže prispieť alebo prispelo k objasneniu závažnej protispoločenskej činnosti alebo k zisteniu alebo k usvedčeniu jej páchateľa, hovoríme o kvalifikovanom oznámení.
Zamestnávateľ, ktorý zamestnáva najmenej 50 zamestnancov, zamestnávateľ, ktorý poskytuje finančné služby, služby v oblasti bezpečnosti dopravy alebo služby v oblasti životného prostredia, a zamestnávateľ, ktorý je orgánom verejnej moci, ktorý zamestnáva najmenej päť zamestnancov, má povinnosť vytvoriť vnútorný kontrolný systém prijímania a vybavovania oznámení. Môže ísť o oznámenia, ktoré budú poukazovať nielen na protiprávne konanie, ale aj na iné nekalé, neetické či nehospodárne konanie a takisto o anonymné oznámenia o závažnej protispoločenskej činnosti.
Prinášame týždenný komentár z rôznych oblasti práva, obchodu, podnikania a auditu. Snažíme sa podávať objektívny a nestranný pohľad na aktuálne témy, ktoré hýbu profesionálym svetom.